Giv os et “Like”!
Besøg vores Facebook side »
 

Sol sommer og sundhed

Sol, sommer og sundhed

Når sommeren er over os, er det dermed også højsæson for de tilbagevendende kampagner mod solen og dens ”farlige” stråler. Vi bliver, ikke mindst af Kræftens Bekæmpelse og kræftlæger, tudet ørerne fulde med opfordringer om at opholde os i skyggen, indsmøre os i tykke lag af solcremer, bære solhat og i det hele taget frygte solen og forblive blege. Men forholder det sig virkelig sådan, at vi skal frygte solen og dyrke det blege look?
Kræftens Bekæmpelses kampagne, som nu bl.a. kan ses på store plakater rundt om i landet, advarer om solen med budskabet: »Siesta, Solhat, Solcreme, Sluk for solariet.« Sloganet er ment som en advarsel mod solens ultraviolette stråler, idet ophold i solen forøger risikoen for at pådrage sig hudkræft.
Men kampagnen og dermed informationen om solens negative virkninger er efter min mening absolut ensidig og giver derfor en helt unuanceret og misvisende information om de faktiske virkninger af solens UV-stråler.
Da kosten er mangelfuld på D-vitamin, er det derfor næsten umuligt at opnå et tilstrækkeligt indtag af dette vigtige vitamin gennem maden, selv ved regelmæssigt indtag af fødevarer med højt D-vitaminindhold som f.eks. fede fisk (sild, laks, torskerogn og makrel) og mejeriprodukter.

Skal bruge sol

Men kroppen er heldigvis selv i stand til at producere D-vitaminet ved hjælp fra solens UV-B-stråler, hvis ikke vi konstant bærer hat, slør, indsmører os i fede solcremer eller opholder os i skyggen.
Med andre ord er vitaminets tilstedeværelse i organismen for størstepartens vedkommende afhængig af, at den utildækkede hud bestråles af solen i sommer-halvåret.
D-vitamin er essentielt for en lang række af vores organismes funktioner, og selv mindre mangel vil eksempelvis kunne svække vores muskelstyrke. Dette kan, ikke mindst for ældre, have alvorlige konsekvenser, idet svækket muskelstyrke vil medføre større faldrisiko og dermed øge risikoen for brækkede knogler.
D-vitamin har også direkte betydning for vores knoglers sundhed og styrke, idet vitaminet er nødvendigt for optagelsen af kalcium (kalk) fra vores mad.
Utilstrækkeligt indtag af D-vitamin (for lidt soleksponering) i kombination med manglende fysisk aktivitet i børne- og ungdomsårene øger derfor risikoen for knogleskørhed markant og deraf følgende tidlig invaliditet, forringelse af livskvalitet og død.
Det paradoksale er desuden, at undersøgelser har vist en sammenhæng mellem mangel på D-vitamin og kræft i prostata hos mænd og mange andre former for kræft som f.eks. kræft i bryst, tyktarm og endetarm.
Det er ganske rigtigt, at overdreven soldyrkning på samme måde som overdreven alkoholindtag, for stort indtag af mad osv. er usundt, men solen er absolut nødvendig for vores liv og sundhed på mange områder, og en ensidig advarsel mod ophold i solen er dermed direkte i modstrid med folkesundheden.
Det korte af det lange er, at sommeren er en oplagt mulighed for at være sammen socialt – både børn, unge og voksne – og samtidig få et solidt sundhedstilskud ved øget fysisk aktivitet gennem leg og idræt, sund og let mad og sol.

Gode råd til øget sundhed i sommerperioden:

  1. Nyd solen med respekt.
  2. Husk, at du ikke får gavnlig virkning af solen ved altid at indsmøre dig i fede solcremer. Ophold dig derfor i solen uden solcremer og anden beskyttelse ca. ½ time om dagen. Hvis du er meget mørk i huden, så måske fra ½ til op mod 1 time om dagen, da en større hudpigmentering nedsætter optagelsen af UV-strålerne.
  3. Nyd solen, men undgå at blive solskoldet. Det er primært solskoldning, der øger risikoen for hudkræft. Vær især opmærksom på de små børn, som ikke selv kan flytte sig i skygge.
  4. Undgå solbadning mellem klokken 12 og 15, hvor UV-indekset er størst.

Rigtig dejlig sommer!

Tilbage til oversigten »

Tilmeld abonnement »
Subscribe on sun »